واحد پول گرجستان : همه چیز در مورد لاری گرجستان + تبدیل واحد پول گرجستان

نکات مهمی که باید درباره واحد پول گرجستان بدانید (پیش از سفر بخوانید!)

سحر علیزاده 3 خرداد 1403 0 comment
واحد پول گرجستان

یکی از دغدغه های اصلی گردشگرانی که قصد سفر به گرجستان را دارند، پول رایج این کشور است. لاری واحد پول گرجستان است و گردشگران در سفر به این کشور دغدغه این را دارند که چه پولی با خود ببرند؟ نحوه چنج کردن پول گرجستان به چه شکل است؟ آیا با محدودیت های ارزی مواجه هستند؟ هر لاری معادل چند دلار است؟ بهتر است با خود ریال ببریم یا دلار؟ و سوالات بسیار دیگری که ممکن است برای شما هم به وجود بیاید. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر در مورد پول رایج گرجستان صحبت کنیم.

لاری واحد پول گرجستان: آشنایی با تاریخچه پول گرجستان

گرجستان کشوری در قفقاز است که در میان اروپا و آسیا قرار دارد و با روسیه، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان هم مرز است. این کشور تاریخ طولانی و گاه دشواری داشته است و امروزه جمعیتی در حدود 3.7 میلیون نفر دارد. علیرغم وسعت نسبتاً کوچکی که دارد، در یک منطقه استراتژیک مهم قرار دارد و نقشی حیاتی در روابط بین اروپا و آسیا دارد.

واحد پول محلی گرجستان لاری گرجستان است . لاری را می توان به 100 تتری تقسیم کرد. هر دو اصطلاح از کلمات گرجی قدیمی در مورد دارایی و سفید آمده است. در سال های گذشته گرجستان دارای ارزهای مختلفی از جمله آبازی، مانتی و کوپنی یا کوپن گرجی بوده است. گرجستان نیز سال ها از روبل روسیه استفاده می کرد.

این ارز توسط بانک ملی گرجستان صادر می شود و توسط دفتر چاپ امنیتی لهستان چاپ می شود. در قرن بیست و یکم، لاری گرجستان منبع حیاتی ثبات برای اقتصاد گرجستان بوده است. گرجستان توسط کشورهایی احاطه شده است که ارزهای قوی خود را دارند یا از یک واحد پول رایج مانند یورو استفاده می کنند. در نتیجه لاری گرجستان نقش مهمی در نحوه تعاملات مالی گرجستان با همسایگان خود و سایر کشورهای جهان دارد.

واحد پول گرجستان

لاری چگونه به عنوان واحد پول گرجستان انتخاب شد؟

لاری فعلی گرجستان برای اولین بار در 2 اکتبر 1995 وارد شد. این کوپن برای جایگزینی ارز کوپن موقتی که از زمان توقف استفاده از روبل روسیه در گرجستان در سال 1993 استفاده می شد، وارد شد. کوپن از تورم شدید رنج می برد و زمان آن فرا رسیده بود که تغییر.

در نتیجه لاری گرجستان با نرخ یک میلیون به یک در مقایسه با کوپن معرفی شد . این کشور را قادر ساخت تا تورم ثابتی داشته باشد و تا حدودی ثبات را به اقتصاد بازگرداند. از زمانی که لاری معرفی شد، تورم نسبتاً ثابت مانده است و نرخ ارز قابل اعتمادی با سایر ارزهای بین المللی داشته است.

در سال 2016 بانک ملی گرجستان مجموعه کامل جدیدی از اسکناس‌ها را معرفی کرد که با روش‌های مدرن ساخته شده بودند و از سطح امنیت بالایی برخوردار بودند. این یادداشت‌ها دارای پرتره‌های چهره‌های مشهور گرجستانی مانند نویسنده ایوان جاواخیشویلی و تصاویر ساختمان‌های ملی مهمی مانند تئاتر اپرای ملی گرجستان زکریا پالیاشویلی ، در پشت اسکناس 100 لاری چاپ شده است

واحد پول گرجستان

نحوه شناسایی لاری گرجستان

لاری گرجستان با کد ارز بین المللی GEL و شماره ISO 4127 شناخته می شود. نمادهای مختلفی برای نشان دادن لاری گرجستان از جمله i ₾ ()، ლ وجود دارد. زبان این واحد پولی دارای تمایز جمع نیست و بنابراین تنها چیزی که باید بدانید این است که یک لاری گرجستان وجود دارد و می توان آن را به 100 تتری تقسیم کرد.

سکه های در گردش امروز شامل 5، 10، 20 و 50 تری و همچنین 1 و 2 لاری است. در حالی که سکه های 1 و 2 تتری وجود دارند، به دلیل ارزش پایین به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند. اسکناس هایی که به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از 5، 10، 20، 50 و 100 لاری گرجستان. اسکناس های 1، 2 و 200 لاری نیز وجود دارد اما ارزش نسبی آنها استفاده از آنها را کاملا غیرعملی می کند.

در سفر به گرجستان لاری ببریم؟ یا دلار؟ یا ریال؟

هنگام سفر به گرجستان باید بدانید که ارز رایج این کشور چیست و به عنوان یک مسافر باهوش، بهتر است از قبل در این مورد تحقیق کرده باشید تا هنگام ورود با تفاوت های ظریف مبادله ارز آشنا باشید. واحد پول رسمی گرجستان لاری گرجستان (GEL) است. لاری به 100 تتری تقسیم می شود و یکی از باثبات ترین ارزها در اروپای شرقی است.

می توانید از ایران ریال یا دلار با خودتان به گرجستان ببرید اما به خاطر داشته باشید که آن را باید به لاری تبدیل کنید. نرخ مبادله لاری به سایر ارزها ممکن است در نوسان باشد، اما در کل ثابت است. در حال حاضر ( 3 خرداد ماه 1403) نرخ مبادله لاری به دلار آمریکا تقریباً 3.1 لاری برای هر دلار و نرخ مبادله لاری به یورو برای هر یورو تقریباً 3.6 لاری است. با توجه به اینکه لاری تنها واحد پول رسمی گرجستان است، برخی از مغازه ها، رستوران ها و هتل ها ممکن است دلار و یورو دریافت کنند. این امر مقرون به صرفه نیست بنابراین سعی کنید برای پرداخت هزینه کالا و خدمات از لاری استفاده کنید.

مبادله کردن ارز در گرجستان (چنج کردن پول گرجستان)

نحوه تبدیل کردن ارز در گرجستان مانند ایران است. مبادله کردن ارز در گرجستان اغلب در صرافی ها و بانک ها انجام می شود. اما ممکن است صرافی ها معمولا نرخ های بالاتری نسبت به بانک ها ارائه دهند. این صرافی ها در سراسر شهرهای مهم مانند تفلیس، باتومی و کوتایسی یافت می شود و برخی از آن ها به صورت 24 ساعته فعالیت می کنند. با این حال تفاوت قیمت در صرافی ها می تواند چندین تتر باشد. بهترین روش برای تبدیل کردن ارز در گرجستان سر زدن به چندین صرافی و مقایسه قیمت آن ها است.

  • مبادله ارز در بانک های گرجستان

مبادله ارز در بانک های گرجستان مطمئن ترین گزینه خواهد بود و موسسات بانکی متعددی در این کشور وجود دارد، بنابراین نیازی به جستجوی طولانی برای آنها نخواهید داشت. اگرچه ممکن است نرخ ارز به اندازه صرافی ها مطلوب نباشد، اما خیالتان راحت است.

  • مبادله ارز از طریق فروشندگان خیابانی گرجستان

به محض ورود به کشور، ممکن است با «فروشندگان» خیابانی مواجه شوید که پیشنهاد تبادل ارز با نرخ بسیار مطلوب را دارند. مهم نیست که این پیشنهاد چقدر هیجان انگیز به نظر می رسد، پیشنهاد می کنیم از اعتماد به این اشخاص بپرهیزید و تا حد امکان به صرافی ها و بانک ها که اعتبار بیشتری دارند مراجعه کنید.

واحد پول گرجستان

قیمت لاری گرجستان چند ریال است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید قیمت لاری گرجستان معادل چند ریال است؟ در پاسخ باید گفت قیمت هر لاری گرجستان حدود 210 هزار ریال است.

به طور خلاصه، بهتر است در سفر به گرجستان برای پرداخت کالا و خدمات از لاری گرجستان استفاده کنید. شما می توانید با خیال راحت پول خود را با لاری در بانک ها یا صرافی ها مبادله کنید و صرافی ها معمولاً نرخ های مطلوب تری را ارائه می دهند. نرخ مبادله لاری به سایر ارزها ممکن است در نوسان باشد، اما در کل ثابت است. اگر همچنان تصمیم به استفاده از دلار یا یورو دارید، به خاطر داشته باشید که نرخ ارز ممکن است نامطلوب باشد.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.