راهنمای سفر به ازمیر | گشت و گذار در شهر تاریخی ترکیه با آثار متحیر کننده یونانیان

راهنمای سفر به ازمیر در سال 2024 (تمام چیزهایی که برای سفر به ازمیر نیاز دارید!)

mysafar 26 فروردین 1403 0 comment
جاهای دیدنی ازمیر به قدری متنوع است که هر گردشگری را به سوی خود جذب می کند.

شاید سفر به غربی ترین نقطه گردشگری ترکیه برای شما هم جذاب باشد. فکر کنید، در اوج پیک سفر ترکیه، درست فصل بهار که اغلب گردشگران سفر به نقاط مرکزی و شمال غربی ترکیه را انتخاب می‌کنند، شما برعکس این موضوع عمل کنید و به غربی‌ترین نقطه گردشگری این کشور، یعنی شهر ازمیر بروید. چه چیزی هیجان‌انگیز تر از تجربه یک سفر متفاوت! به جای بازدید از مساجد و آشنایی با سبک معماری اروپایی و ترکی، سری به بازارهای سنتی و بازارهای لوکس بزنید. محصولاتی از جنس فرهنگ بومی شهر ازمیر، بخرید و کلکسیون زیبایی از کیف و کفش و ادکلن با برند اصلی تهیه کنید. سپس با شکم گردی در کافه و رستوران‌ها کمی با فرهنگ غذایی شهر دریای اژه آشنا شوید. کمی دور و اطراف مکان‌های تاریخی بچرخید و در نهایت در کنار ساحل‌های بکر، در خلوتی تکرار نشدنی غروب افتاب را تماشا کنید.

ازمیر با اینکه شهری با قدمت 3000 سال در دوره یونانیان است، به نظر می‌رسد فرهنگی از یونانیان را با خود یدک بکشد، اما این طور نیست. به محض اینکه پا به فرودگاه ازمیر بگذارید و گشتی در شهر بزنید، متوجه مدرن بودن آن خواهید شد. مردمان خون‌گرم و مهمان‌نواز ازمیر شما را به یاد فرهنگ ایران عزیزمان می‌اندازد. همین امر ترغیب کننده شما به آشنایی بیشتر با این شهر خواهد بود.

ازمیر یکی از شهرهای غربی ترکیه است که بیش از 3000 سال قدمت دارد.

چگونه از ایران به ازمیر سفر کنیم؟

انتخاب بهترین مسیر زمینی یا هوایی برای سفر به ازمیر، منجر به رقم زدن تجربه‌ای خوش می‌شود. مطالعه راهنمای سفر به ازمیر در چیدن یک برنامه سفر هیجان انگیز کمک زیادی می‌کند. خوشبختانه ترکیه به دلیل داشتن مرز زمینی با ایران، فرصت تجربه سفر زمینی با قطار، اتوبوس و حتی ماشین شخصی را برای شما فراهم کرده است. محال است، مشاهده زیبایی‌های شهرهای مختلف برای همسفرانتان جالب و دیدنی نباشد. شاید هم به دلایلی نظیر کمبود زمان و تجربه سفری راحت، سفری هوایی به ازمیر از تهران را ترجیح بدهید.

راهنمای سفر زمینی به ازمیر با قطار و گذر از ده ها شهر

تجربه سفر زمینی به ازمیر بسیار مهیج و خاص خواهد بود. چرا که از تهران به ازمیر بلیط قطار مستقیم وجود ندارد و شما باید ابتدا به استانبول یا آنکارا سفر کنید. درنهایت از آنجا به ازمیر بروید. این یعنی قرار است در سفر به ازمیر با قطار از شهرهای زیادی عبور کنید. در نقشه زیر این شهرها را قرار داده‌ایم:

در سفر زمینی به ازمیر از بیش از ده شهر خواهید گذشت که تجربه هیجان انگیزی خواهد بود.

سفر به ازمیر با قطار تا رسیدن به آنکارا و استانبول 20 ساعت و تا ازمیر حدود 11.5 ساعت به طول می‌انجامد.

راهنمای سفر زمینی به ازمیر با ماشین شخصی و گواهینامه بین‌المللی

سفر به ازمیر با ماشین شخصی یکی از تجربه‌ های خاص گردشگری محسوب می‌شود. چرا که این سفر در کنار تجربه هیجانات متفاوت، شما را با قوانین خروج از مرز آشنا خواهد کرد. برای گردشگران کنجاوی که سرشان برای چالش درد می‌کند، گزینه خیلی خوبی است. برای سفر به ازمیر با ماشین شخصی، نیاز است گواهینامه بین‌المللی داشته باشید و گواهی کاپیتاژ ماشین و پلاک بین‌المللی را دریافت کنید. یادتان باشد که از قبل مرزی که قصد خارج شدن از آن را دارید معین کرده باشید، زیرا در برگه خروج شما ثبت خواهد شد.

نکته مهم این نوع سفر همراه داشتن یک کمک راننده حرفه‌ای برای 31 ساعت رانندگی مهیج، است.

راهنمای سفر هوایی به ازمیر با پرواز مستقیم تهران – ازمیر

مسیر هوایی تهران – ازمیر سفری کاملا راحت و سریع را برایتان رقم می‌زند. نقطه قوت این نوع سفر وجود پرواز مستقیم از فرودگاه امام خمینی به ازمیر هست که حداکثر 3 ساعت طول می‌کشد.

راهنمای سفر زمینی به ازمیر با اتوبوس از مسیر تهران – استانبول

یکی دیگر از مسیرهای سفر زمینی به ازمیر، استفاده از اتوبوس است. ابتدا بلیط اتوبوس تهران به استانبول یا تهران به آنکارا را تهیه کنید و سپس به ازمیر بروید. این سفر کم هزینه‌ترین سفر زمینی خواهد بود.

چه زمانی به ازمیر برویم؟

بهترین زمان سفر به ازمیر ماه‌های اردیبهشت تا مرداد (می تا آگوست) است و شامل دو فصل بهار و تابستان می‌شود. ازمیر در این دو فصل حال و هوای دیگری دارد. چرا که فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی برگزار می‌شود و تفریحات ساحلی رونق دارد. آب و هوای دل انگیز و زیبایی طبیعت که دیگر جای خود دارد.

آب و هوای ازمیر در فصل‌ بهار و تابستان

در اردیبهشت ماه، با وزش بادهای زمستانی، ازمیر آب و هوای خنک به خود می‌گیرد. این آب و هوا اغلب با مزاج ما ایرانی‌ها سازگار است. در این ماه بیشترین فستیوال‌ها و جشنواره‌ها در ازمیر برگزار می‌شود. جشنواره‌های توت فرنگی، جشنواره بهشت پرندگان، جشنواره بادبادک و جشنواره گیلاس طلایی نیز برخی از مشهورترین آن‌ها است. در گوشه گوشه شهر هم، شکوفه‌های رنگارنگی به چشم می‌خورد که شما را مجذوب خود می‌کند.

ازمیر در فصل تابستان اغلب میزبان گردشگرانی است که با هدف تفریح به این شهر سفر می‌کنند. میانگین دمای هوای ازمیر به 28 تا 30 درجه می‌رسد که فرصت خوبی را برای انجام تفریحاتی چون شنا، آفتاب گرفتن و ورزش‌های آبی فراهم می‌کند. ازمیر در تابستان میزبان جشنواره‌های مختلفی مانند: جشنواره فرهنگی هنری افس، جشنواره تئاتر کارشی‌یاکا، جشنواره بین‌المللی ادبی، جشنواره الکترونیکا چشمه، جشنواره بین‌المللی موسیقی کلاسیک چشمه، جشنواره شنا، جشنواره سان‌جاز چشمه، جشنواره جاز اورلا و جشنواره جاز کارشی‌یاکا برگزار می‌شود.

بهترین زمان سفر به ازمیر فصل بهار و تابستان است.

آب و هوای ازمیر در فصل‌ پاییز و زمستان

با توجه به اینکه ازمیر در نزدیکی دریای اژه قرار گرفته است، در طول سال از آب و هوای مدیترانه‌ای برخوردار است و اگر در مهرماه ( اکتبر ) به این شهر سفر کنید، آب و هوای شرجی و شب‌های خنک‌تری را احساس می‌کنید. میانگین دما در شهریور و مهر ماه بین 18 تا 23 درجه متغیر است. آب و هوای ازمیر در تیرماه (جولای) به شدت گرم و میانگین دمای آن به 33 درجه می‌رسد. در این ماه کمتر گردشگری را می‌بینید که به ازمیر سفر کند.

در ماه‌های پاییز بارندگی زیاد و حدود 40 میلی‌متر خواهد بود. اگر شما هم دوست دارید سفری با بارش‌های پاییزی را تجربه کنید، آبان و آذر بهترین زمان برایتان خواهد بود. فصل زمستان در ازمیر از هیجان و تکاپو کمتری برخوردار است و به دلیل داشتن آب و هوای سرد و بارش برف، کمتر گردشگری به آن سفر می‌کند.

در ازمیر از چه جاهایی دیدن کنیم؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی اشاره شد، جاذبه‌های فرهنگی مانند موزه‌ها، جاذبه‌های هنری مانند موزه‌های آثار هنری، جشنواره و فستیوال‌های موسیقی، جاذبه‌های تفریحی از قبیل پارک‌‌های آبی، طبیعی از قبیل ساحل و باغ وحش و تاریخی مانند قلعه‌ها شما را به وجد خواهد آورد.

از مشهورترین جاذبه‌‌های دیدنی ازمیر می‌توان به آسانسور تاریخ، موزه آگوارا، برج ساعت، قلعه کادیفه، بازارهای محلی و .. اشاره کرد که در مقاله جاهای دیدنی ازمیر به شرح ده مورد از مشهورترین جاذبه‌های شهر ازمیر پرداخته‌ایم.

در ازمیر چه غذاهایی را امتحان کنیم؟

خوشبختانه سلیقه غذایی گردشگرانی که از ایران به ازمیر سفر می‌کنند؛ با اغلب غذاهایی که در این شهر سرو می‌شود، سازگار است. با اینکه ازمیر شهری توسعه یافته به شمار می‌رود، برخی از آداب سنتی را حفظ کرده است. همین امر سبب شده با غذاهای محلی اش شما را مجذوب خود کند.

در سفر به ازمیر سعی کنید تست کردن غذاهای محلی مانند: کوفته، شیش کباب، مانتی، بورک و کباب ماهی را از دست ندهید. طعم متفاوت و تنوع غذایی بالا ازمیر به شما این فرصت را می‌دهد تا بیشتر با فرهنگ غذایی مردم شهر آشنا شوید.

در ازمیر کجا بریم خرید؟

چه فردی باشید که به دنبال محصولات لوکس و برند است، و یا فردی باشید که عاشق خرید محصولات سنتی است، با رفتن به مراکز خرید ازمیر لبخند رضایت بر روی لبانتان نقش خواهد بست. مراکز خرید ازمیر به قدری متنوع و جذاب هستند که شما را با دست پر بدرقه می‌کنند.

مشهورترین بازارهای لوکس ازمیر

اگر در ازمیر به دنبال خریدن اجناس لوکس و با برند اصلی هستید، مرکز خرید اپتیموم بهترین گزینه برای شما است. این مرکز خرید، شماری از مغازه‌های برند ترکی و خارجی را در کنار هم جمع کرده که هر برندی را در آن خواهید دید.

یکی دیگر از لوکس‌ترین مراکز خرید ازمیر، مرکز خرید هیلتون است که با رفتن به آنجا 200 برند معتبر را خواهید دید. اگر بازهم به دنبال مراکز لوکس باشید می‌توانیم مراکزی چون وست پارک، اوت لت سلوی و ماوی باغچه را به شما معرفی کنیم.

محبوب‌ترین بازارهای سنتی و روباز ازمیر

اگر به بازارهای سنتی و محصولات بومی علاقه دارید، بازار کمرآلتی بهترین گزینه برایتان خواهد بود. چرا که انواع محصولات فرهنگی و صنایع دستی در این بازار به چشم می‌خورد. این بازار سنتی و روباز مغازه‌های مختلفی مانند مغازه‌های پوشاک، طلا و جواهرات، کیف و کفش و صنایع دستی و … را در خود جای داده است. بازار سنتی کمرآلتی با داشتن چندین رستوران و کافه توجه شما را به سوی خود جلب خواهد کرد. این منطقه مورد علاقه گردشگران ایرانی است، چرا که بازار و خانه‌های قدیمی این منطقه شباهت بسیاری به فرهنگ گوشه و اطراف ایران دارد.

بازارهای ازمیر به همین موارد ختم نمی‌شود و اگر باز هم کنجکاو هستید که بازارهای دیگر را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم بازارهای اگوارا، اژه پارک، مدیا مارکت، آسماچاتی و اسکله کوناک را از دست ندهید.

مرکز خرید کمرآلتی یکی از مشهورترین مراکز سنتی خرید در ترکیه است.

گشت و گذار در ازمیر با وسایل حمل و نقل عمومی

بعد از اینکه از جاذبه‌های مهم ازمیر را دیدن کردید و سری به بازارهایش زدید، نوبت به گشت و گذار در شهر می‌رسد. وسایل حمل و نقل عمومی در شهر ازمیر کاملا متنوع است. از اتوبوس گرفته تا درشکه و کشتی! حتی اگر حوصله گشت و گذار در شهر را نداشته باشید، تجربه درشکه سواری و کشتی مسافربری شما را به وجود می‌آورد.

اتوبوس: مسیر اتوبوس های داخلی ازمیر از 7 صبح تا 12 شب فعال است و می توانید با کمترین هزینه به گشت و گذار در ازمیر بپردازید.

تاکسی: در ازمیر تاکسی برای نقاط مختلف وجود دارد و برای استفاده از آن نیاز است که لیر به همراه داشته باشید.

قطار برقی (تراموا): قطار برقی اغلب نقاط شهری ازمیر را پوشش می‌دهد. در سفر به ازمیر حتما این ترامواها را امتحان کنید.

درشکه: اگر به میدان جمهوریت ازمیر بروید، درشکه‌های مختلفی را می‌بینید که پذیرای گردشگران هستند. در نزدیکی میدان جمهوریت جاذبه های دیدنی متنوعی قرار دارد که طی کردن مسیرش با درشکه تجربه‌ای خاص و هیجان انگیز را رقم می‌زند.

کشتی: در ازمیر برای گشت و گذار و کمی تفریح می‌توانید از کشتی‌های مسافربری استفاده کنید. اغلب گردشگران دوست دارند تجربه کشتی سواری بین دو شهر ساحلی استانبول و ازمیر را داشته باشند.

کشتی های مسافر بری ازمیر فرصت خوبی برای تفریح و گشت و گذار در نزدیکی ساحل را فراهم می کند.

در کوتاه سخن، سعی داشتیم در مقاله راهنمای سفر به ازمیر از مای سفر هر آنچه برای سفر به این شهر نیاز دارید، را شرح دهیم. اگر شما هم تا کنون تجربه سفر به ازمیر را داشته‌اید، می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی در مورد سفر به ازمیر دارید، از طریق درج کامنت مطرح کنید.

پاسخ به مهم‌ترین سوالات شما در مورد سفر به ازمیر

چند روز در ازمیر بمانیم؟

برای بازدید از شهر ازمیر ۳ روز زمان کافی است.

حمل و نقل در ازمیر چگونه است؟

سیستم حمل و نقل ازمیر شامل اتوبوس، مترو و تاکسی و کشتی مسافربری است.

بهترین زمان سفر به شهر ازمیر چقدر است؟

بهترین زمان سفر به ازمیر ترکیه، ماه‌های اردیبهشت تا مرداد (می تا آگوست) است.

چرا ازمیر مشهور است؟

ازمیر یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه است که در طی 3000 سال گذشته تحولات تاریخی بسیاری را به خود اختصاص داده است.

آیا برای سفر به ازمیر نیاز به ویزا داریم؟

ترکیه یکی از کشورهایی است که مردم ایران برای رفتن به آنجا نیاز به ویزا ندارند. صرفا با داشتن گذرنامه با اعتبار 6 ماه می‌توانید، به شهرهای مختلف آن از جمله ازمیر، سفر کنید و حداکثر تا 3 ماه در آن اقامت داشته باشید.

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.