هاستل چیست؟ نکات مهم در مورد انتخاب بهترین هاستل و اقامت در آن - Mysafar Mag

هاستل چیست؟ نکات مهم در مورد انتخاب بهترین هاستل و اقامت در آن

mysafar 28 شهریور 1403 0 comment
هاستل چیست؟

اگر در نتیجه سرچ هاستل چیست به این مطلب رسیده اید، حتما به فکر برنامه ریزی برای سفری کم هزینه و در عین حال، جذاب هستید! هاستل از بهترین گزینه های اقامتی است که با کاهش هزینه ها، سفر را برای گردشگران در سراسر جهان به مراتب آسان تر کرده است. با اقامت در هاستل می توانید با هزینه ای مشخص، به جای سفر به یک شهر و اقامت در هتل های گران قیمت، تجربۀ سفر به چند شهر را پشت سر بگذارید.

اقامت در این مکان فقط محدود به سفرهای داخلی نمی شود، بلکه در سفرهای خارجی تان نیز می توانید اقامت در هاستل های رنگارنگ را تجربه کنید. اما هاستل چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ چگونه بهترین هاستل را برای اقامت انتخاب کنیم؟ اقامت در هاستل مزایا و معایبی دارد، اما اگر ویژگی های هاستل خوب را بشناسید و انتخاب درستی انجام دهید، اقامت در آن برایتان سراسر مزیت خواهد بود. نگران نباشید! مای سفر صفر تا صد اینکه هاستل چیست را برایتان خواهد گفت!

هاستل چیست؟

تصویری از تابلوی یک هاستل

پیش از هر چیزی، باید بدانیم هاستل چیست! اجازه دهید هاستل را از نگاه گردشگران برایتان تعریف کنیم! گردشگران باتجربه ای که سفر کردن جزو برنامه های اصلی زندگی شان است جملۀ هاستل چیست را این گونه تعریف می کنند: “اقامتگاهی مقرون به صرفه که علاوه بر کنترل هزینه هایتان، تجربۀ حضور در جمع و معاشرت با دیگران را نیز برایتان فراهم می کند!”

هاستل ها شبیه به خوابگاه هستند و در آن ها امکانات اشتراکی برای مسافران وجود دارد. در واقع، هر هاستل متشکل از یک یا چند اتاق است که در آن ها چندین تختخواب برای خواب و استراحت گردشگران وجود دارد. در واقع، هر گردشگر یک تختخواب و یک فضای مشخص برای نگهداری وسایل شخصی اش را دارد. حریم خصوصی در هاستل به همین دو مورد ختم می شود، باقی فضای موجود در این نوع اقامتگاه ها اشتراکی است. برای مثال، سرویس بهداشتی، حمام، آشپزخانه و غیره مشترک است.

هاستل چه امکاناتی دارد؟

هاستل ها بسته به کیفیت و قیمتشان، امکانات متفاوتی را در اختیار گردشگران قرار می دهند. برای مثال، در هاستل های ارزان قیمت، تختخواب های دوطبقه برای مسافران وجود دارد. در برخی از هاستل های گران قیمت، اتاق های شخصی و تک تختخوابه نیز برای اقامت مسافران وجود دارد. از امکانات هاستل ها می توان به اینترنت رایگان، تختخواب، کمد، آشپزخانه با تجهیزات، حمام، سرویس بهداشتی، سالن بازی، صبحانه، کتابخانه، حیاط و تلویزیون اشاره کرد. البته همان طور که گفتیم، برخی از امکانات در همه هاستل ها وجود ندارد، از این رو، پیش از رزرو چنین اقامتگاهی باید بررسی های لازم را انجام دهید و از امکانات آن مطمئن شوید.

هاستل چه فرقی با هتل دارد؟

یکی از تفاوت های هتل و هاستل در هزینه هایشان است. هاستل در مقایسه با هتل بسیار ارزان تر است. تفاوت دیگر آن ها، حریم شخصی است. در هتل، شما یک اتاق با امکانات کامل دارید، اما در هاستل، امکاناتی از قبیل آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، مشترک است. علاوه بر این ها، در هتل می توانید غذایتان را سفارش دهید و در اتاقتان یا رستوران هتل میل کنید، اما در هاستل چنین امکانی وجود ندارد.

اقامت در هاستل برای چه کسانی مناسب است؟

تصویر اتاقی در هاستل

اما چه کسانی این محل را برای اقامت انتخاب می کنند؟ به طور کلی می توان گفت معمولاً گردشگرانی که تنها سفر می کنند، وسایل زیادی به همراه ندارند، سن آن ها زیر 35 است و می خواهند ارزان سفر کنند، هاستل را برای اقامت خود انتخاب می کنند. البته این موارد شبیه به یک آمار کلی است. وقتی وارد این اقامتگاه می شوید ممکن است خانواده هایی را ببینید که چند فرزند دارند و هاستل را برای اقامت خود انتخاب کرده اند. همچنین احتمال دارد با گردشگران میانسالی ملاقات کنید که هاستل را به هتل ترجیح داده اند. بنابراین هیچ محدودیتی برای اقامت در هاستل وجود ندارد.

به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصدتان از سفر، گردش در شهر است و دوست دارید بیشتر زمانتان را به گشت و گذار و بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهر مقصدتان اختصاص دهید و فقط برای خواب به اقامتگاه مورد نظرتان برگردید، هاستل را انتخاب کنید. بدین ترتیب، لازم نیست هزینه زیادی را برای رزرو جای گران قیمت مثل هتل بپردازید که قرار نیست مدت زیادی را در آن سپری کنید. برای مثال، در سفر به استانبول می توانید به جای اقامت در بهترین هتل های استانبول، در بهترین هاستل های این شهر اقامت و بودجه سفرتان را صرف تفریحات متنوع کنید و حتی با پرداخت هزینه کمتر، مدت بیشتری را در شهر بمانید.

هزینۀ اقامت در هاستل چقدر است؟

هزینۀ هاستل مسئلۀ بسیار مهمی است، به خصوص برای گردشگرانی که قصد دارند سفری اقتصادی و کم هزینه داشته باشند. به طور کلی، هزینۀ اقامت در هاستل به عوامل متعددی بستگی دارد:

  • موقعیت مکانی هاستل و فاصله اش با دیدنی ها و امکانات تفریحی و رفاهی شهر مورد نظر
  • تعداد و اندازه اتاق ها
  • امکانات هاستل
  • خدمات هاستل

هزینه اقامت در هاستل، بسته به این عوامل متغیر است؛ بنابراین نمی توان محدوده ای را برای قیمت هاستل در ایران و خارج از ایران مشخص کرد.

مزایا و معایب اقامت در هاستل چیست؟

اقامت در هاستل مزایای متعددی دارد؛ اما در کنار این مزایا یک سری معایب نیز وجود دارد. بنابراین اگر اولین باری است که می خواهید در هاستل اقامت کنید، بهتر است پیش از رزرو آن، شناخت کاملی از این مزایا و معایب پیدا کنید.

مزایای اقامت در هاستل

  • ارزان است.
  • دسترسی به اینترنت رایگان در آن ها وجود دارد.
  • امکان معاشرت و برقراری ارتباط با دیگران وجود دارد. در هاستل، امکان معاشرت با گردشگرانی که تجربه سفرهای متعدد را داشته اند برایتان فراهم می شود و می توانید خاطرات و تجربیات جذاب سفرشان را بشنوید و در سفرهای دیگرتان آن ها را به کار ببندید.

معایب اقامت در هاستل

تصویر سرویس یهداشتی در هاستل
  • فضای شخصی در آن زیاد نیست.
  • امکان دزدی در آن ها وجود دارد.
  • سر و صدا در هاستل زیاد است.
  • سرویس بهداشتی و حمام آن مشترک است.
  • باید مراقب بهداشت باشید که دچار بیماری نشوید.

چه وسایلی را همراه با خودمان به هاستل ببریم؟

اگر تصمیم دارید هاستل را برای اقامت انتخاب کنید، باید یک سری وسایل را با خود به همراه داشته باشید تا اقامت برایتان آسان تر شود. در ادامه از وسایل ضروری برای اقامت در هاستل برایتان گفته ایم.

  • قفل کوچکی را همراه با خودتان داشته باشید تا بتوانید در کمد وسایلتان را قفل کنید.
  • چمدان های قفل دار را انتخاب کنید تا خیالتان از بابت امنیت وسایلتان راحت تر باشد.
  • با خودتان هدفون یا گوشی صداگیر ببرید تا اگر احیاناً سر و صدا اذیتتان کرد، بتوانید از آن ها استفاده کنید.
  • اگر نمی توانید با چراغ روشن بخوانید، حتماً چشم بند خواب همراهتان داشته باشید. در هاستل، تصمیم گیرنده برای خاموش کردن چراغ شما نیستید، چرا که دیگران نیز حضور دارند. از این رو، بهتر است این وسیله را با خود همراه داشته باشید تا هر وقت خوابتان گرفت بتوانید آن را روی چشمانتان قرار دهید و راحت بخوابید.
  • ممکن است در کنار تختخواب تان پریز برق وجود نداشته باشد؛ از این رو بهتر است یک سه راهی با سیم بلند داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. همچنین اگر تختخواب های هاستل دو طبقه باشد و شما در طبقه بالا باشید، وجود سیم بلند ضروری است.
  • ممکن است در هاستل مورد نظرتان، وسایل و مواد بهداشتی وجود نداشته باشد، از این رو بهتر است با خودتان حوله، صابون، شامپو، مسواک، خمیردندان و مواردی از این دست را داشته باشید.
  • بهتر است با خودتان ملحفه و روبالشی داشته باشید تا اگر از کیفیت آن ها راضی نبودید، اذیت نشوید و بتوانید از وسایل خودتان استفاده کنید.
  • حمام هاستل ها مشترک است، بنابراین بهتر است با خودتان دمپایی حمام داشته باشید تا با خیال راحت و با رعایت نظافت بیشتر دوش بگیرید.
  • مهم ترین نکته اینکه پول و مدارک شناسایی تان را در یک کیف کوچک قرار دهید و همیشه با خود همراه داشته باشید.

آیا هاستل امن است؟

اگر اولین بارتان است که می خواهید هاستل را برای اقامت انتخاب کنید، طبیعی است کمی نگران امنیت خودتان و وسایلتان باشید. این سوال که آیا هاستل امن است یا نه، خیلی کلی است و برای پاسخ دادن به آن باید عوامل متعددی را در نظر گرفت. به طور کلی، هاستل ها مکان امنی برای اقامت به شمار می روند و در سراسر دنیا، گردشگران بسیاری آن ها را برای اقامت انتخاب می کنند. اما بهتر است پیش از سفر و رزرو، در مورد هاستل مورد نظرتان تحقیق کنید، نظر مسافران را بخوانید و بشنوید تا در نهایت بتوانید انتخاب درستی را انجام دهید.

 اما یک سری معیارها وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید میزان امنیت اقامتگاه مورد نظر خود را بسنجید. بنابراین اگر به فکر انتخاب هاستلی امن هستید، که مسلماً همین طور است، به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

  • پیش از رزرو هاستل، نظرات مسافران قبلی را در مورد کیفیت هاستل و میزان امنیت آن بخوانید. با مطالعه این نقطه نظرات به نمایی کلی از هاستل دست پیدا خواهید کرد.
  • هاستلی در مرکز شهر یا در جای مناسبی از شهر پیدا کنید. به سراغ هاستل های دور از شهر و حومه شهر نروید. علاوه بر مسئله امنیت، بالطبع دسترسی آن ها به دیدنی های شهر مورد نظرتان و امکانات رفاهی آن نیز بهتر است.
  • هر چه تعداد تختخواب های داخل اتاق های هاستل کمتر باشد، بالطبع امنیت آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین به سراغ اتاق هایی با تختخواب های کمتر یا حتی یک تختخوابه بروید.

تا اینجا ویژگی های هاستل امن را شناختید، حال نوبت به رعایت نکات ایمنی از سوی خودتان می رسد. هر چقدر هم که این اقامتگاه امن باشد، باید خودتان یک سری نکات را رعایت کنید تا خیالتان از بابت امنیت وسایلتان راحت بماند. به نکات زیر توجه کنید:

  • وسایل قیمتی همراه خودتان نبرید. اگر وجود وسیله ای ضروری است، بهتر است آن را جلوی چشم دیگران قرار ندهید.
  • هنگام خواب، کلید کمد، چمدان و وسایل قیمتی تان را داخل یا زیر متکای زیر سرتان قرار دهید. برای مثال، اگر طلا یا جواهری همراهتان است، آن ها را داخل کمدتان یا چمدان و کیفتان قرار ندهید، بلکه آن ها را داخل متکای زیر سرتان بگذارید.
  • وقتی برای گردش از هاستل خارج می شوید، حتما کلیدها و وسایل قیمتی تان را با خودتان ببرید.
  • اگر در هاستل احساس امنیت نکردید، به حس خود اعتماد و آنجا را ترک کنید و به دنبال هاستل یا مکان دیگری برای اقامت بگردید.

آیا اقامت در هاستل برای خانم ها امن است؟

تصویری از چند زن در یک هاستل

و اما می رسیم به اقامت در هاستل برای خانم ها! در ایران، مسئله تفکیک جنسیتی در هاستل ها رعایت می شود و فضای جداگانه ای برای زنان وجود دارد. بنابراین در مورد امنیت خود به هیچ عنوان نگران نباشید. البته هاستل هایی که زیر نظر ارگان مورد نظر مجوز دارند! اما اگر در سفرهای خارجی تان قصد اقامت در هاستل را دارید، بهتر است حتماً هاستل های مخصوص زنان را برای اقامت انتخاب کنید. همچنین می توانید به سراغ هاستل هایی بروید که اتاق مخصوص بانوان دارند.

چند نکته مهم در مورد آداب اقامت در هاستل

اقامت در این نوع استراحتگاه، یک سری راه و رسم دارد. بنابراین وقتی به هاستل رسیدید، چند نکته مهم را در ذهن داشته باشید تا از اقامتتان نهایت لذت را ببرید. در ادامه، برخی از این نکات کلیدی را برایتان گفته ایم:

  • از معاشرت با دیگران و برقراری ارتباط با آنان هراس نداشته باشید. اینجا محل بسیار مناسبی برای معاشرت با گردشگران دیگر و شنیدن تجربیات سفرشان است.
  • از آشپزخانه هاستل برای پختن غذاهای خوشمزه استفاده کنید تا مجبور نباشید برای خرید غذا هزینه کنید.
  • اگر دیروقت از بیرون برگشتید، برای رفاه حال هم اتاقی هایتان چراغ را روشن نکنید و بدون سر و صدا وارد شوید.
  • از اعضای خانواده و دوستانتان بخواهید که دیروقت با شما تماس نگیرند.
  • مراقب وسایلتان باشید تا با گم شدنشان، خاطرۀ تلخی از سفر برایتان باقی نماند.
  • اگر قرار است صبح زود از هاستل بیرون بروید، بهتر است وسایلتان را از شب قبل آماده کنید تا صبح با تولید سر و صدا و روشن کردن چراغ ها، آرامش دیگر مسافران را از بین نبرید.
  • بیرون از اتاق با تلفن صحبت کنید.
  • هاستل مکان های اشتراکی متعددی دارد. در همه این مکان ها، بهداشت و نظم را رعایت کنید.

هاستل خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از نکات مهم در مورد موضوع هاستل چیست، ویژگی های آن است! هنگام انتخاب این نوع اقامتگاه، چند نکتۀ مهم را در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید:

دسترسی خوب به جاذبه های گردشگری

هاستلی را انتخاب کنید که دسترسی خوبی به دیدنی های شهر مورد نظرتان داشته باشد. بدین ترتیب، دیگر لازم نیست زمان زیادی را در مسیر باشید یا اینکه هزینه زیادی را برای کرایه ماشین بپردازید.

تعداد کم تختخواب در هر اتاق

اگر امنیت و آرامش برایتان مهم است، هاستل هایی را انتخاب کنید که تعداد تختخواب هایش کمتر است. همچنین می توانید هاستل هایی را انتخاب کنید که اتاق هایی با یک یا دو تختخواب دارند.

آشپزخانه مجهز

آشپزخانه هاستل

هاستلی با آشپزخانۀ مجهز و تمیز انتخاب کنید تا غدا پختن برایتان آسان و لذت بخش باشد. در غیر این صورت مجبورید برای تهیۀ هر وعدۀ غذایی، هزینۀ زیادی را بپردازید.

دسترسی به اینترنت

اگر دسترسی به اینترنت برایتان مهم است، بهتر است هاستلی را انتخاب کنید که امکان دسترسی رایگان به اینترنت را برایتان فراهم می کند.

تهویه هوا

تهویۀ هوا مسئلۀ بسیار مهمی در هاستل ها به شمار می آید، چرا که تعداد جمعیت در آن ها کم نیست!

داشتن شبکه های اجتماعی

هنگام انتخاب هاستل به سراغ گزینه هایی بروید که در شبکه های اجتماعی فعال هستند. بدین ترتیب، خیالتان از امنیت راحت خواهد بود، فضای داخلی را در تصاویر مشاهده می کنید و مهم تر از همۀ این ها، می توانید نظرات مسافران قبلی آن ها را نیز بخوانید.

داشتن چند سرویس بهداشتی و حمام

تعداد اشخاص در هر هاستل به نسبت زیاد است، از این رو بهتر است مکانی را انتخاب کنید که چند سرویس بهداشتی و حمام دارد. وقتی تعداد این موارد بیشتر باشد، بالطبع تمیزتر است.

داشتن امکانات تفریحی و رفاهی

تصویری از امکانات موجود در یک هاستل

برخی از هاستل ها امکانات تفریحی و رفاهی نیز دارند. برای مثال، حیاط، استخر، کافه و سالن بازی از امکانات برخی از آن ها است. همچنین برخی از این نوع اقامتگاه، صبحانه نیز سرو می کنند. بنابراین اگر این امکانات برایتان مهم است، بهتر است به سراغ گزینه هایی بروید که امکانات تفریحی و رفاهی بیشتری دارند.

در آخر به شما توصیه می کنیم هاستل را برای یک شب رزرو کنید و اگر در شب اول از کیفیت و امنیت آن راضی بودید، برای ادامه سفرتان نیز رزروش کنید.

کدام هاستل ها را انتخاب نکنیم؟

اگر قیمت هاستل خیلی کم بود و به نظرتان عجیب رسید، بهتر است به سراغ آن نروید. همچنین اگر تصویری از هاستل در شبکه های اجتماعی یا فضای وب مشاهده نکردید، در انتخابش کمی تردید کنید.

سخن آخر

تا به اینجا هر آنچه لازم بود برای هاستل چیست و ویژگی هایی آن بدانید را برایتان گفته ایم! فرقی نمی کند به فکر مسافرت به یک کشور خارجی هستید یا می خواهید به یکی از شهرهای ایران زیبا سفر کنید، در هر صورت، یکی از بهترین گزینه های اقامتی، هاستل است. با اقامت در این نوع استراحتگاه می توانید برای سفری کم هزینه برنامه ریزی کنید و تجربه جذابی از معاشرت با دیگر مسافران را برای خود رقم بزنید.

اگر در انتخاب هاستل دقت کنید، به سراغ گزینه های خوشنام و باکیفیت بروید و همچنین هنگام اقامت، نکات ایمنی را جدی بگیرید، شک نکنید که تجربه ای به یادماندنی و شگفت انگیز از سفر و اقامت برایتان رقم خواهد خورد! بنابراین پیش از رزرو هاستل، در مورد آن تحقیق کنید و ویژگی هایش را با معیارهای خودتان بسنجید سپس بهترین را برگزینید تا سفری شیرین و به یاد ماندنی را دفتر خاطرات خود ثبت کنید.

سوالات متداول

آیا پیش از سفر باید هاستل را رزرو کنیم؟

بستگی به هاستل مورد نظرتان دارد. معمولاً پیش از سفر، هاستل را رزرو می کنند، اما برخی از این نوع اقامتگاه، معمولا چند تختخواب برای مسافرانی که ممکن است از راه برسند خالی نگه می دارند.

آیا هاستل امن است؟

پاسخ به این سوال بستگی به هاستل مقصدتان دارد. پیش از رزرو، میزان امنیت آن را بسنجید.

آیا اقامت در هاستل برای زنان امن است؟

بله، در هاستل های ایران، بخش جداگانه ای برای زنان وجود دارد و می توانید با خیال راحت در آن ها، اقامت کنید. هاستل های خارج از کشور نیز اتاق های مخصوص به بانوان را دارند.

آیا در هاستل صبحانه سرو می شود؟

برخی از هاستل ها، صبحانه نیز سرو می کنند، اما معمولاً این صبحانه رایگان نیست.

بهترین هاستل های ایران در کدام شهرها است؟

در همه شهرهای بزرگ ایران، از جمله اصفهان، تهران و مشهد، هاستل های باکیفیتی برای اقامت وجود دارد. تحقیق کردن را فراموش نکنید!

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.