جاهای دیدنی بغداد که باور نمی کنید وجود دارد! - Mysafar Mag

جاهای دیدنی بغداد که باور نمی کنید وجود دارد!

mysafar 24 شهریور 1403 0 comment
تصویری از مسجد بغداد

یکی از مهم ترین شهرهای تاریخ بشر، بغداد، با گذشته ای طولانی و درخشان است. بغداد به عنوان یک مرکز آموزشی فرهنگی معتبر، قرن ها در حال رشد و شکوفایی بود تا در سال 2003 با سرعتی وصف نشدنی تبدیل به یکی از خطرناک ترین شهرهای دنیا شد. علارغم تمام این ها، این شهر، قطب پویای فرهنگ عربی اسلامی باقی ماند و تن به خشونت نداد. بغداد این روزها غرق در جنب و جوش زندگی، خوش بینی و انبوه پروژه های نوسازی است.

این شهر امروزه یک بار دیگر سعی بر برآوردن تن خود از خاکستر ویرانی و تبدیل شدن به مرکز گردشگری خاورمیانه دارد و به موفقیت های چشمگیری نیز دست یافته است. اکنون اگر به سفری در تاریخ و قصه ها علاقه پیدا کردید، بغداد، شهری است که می تواند برایتان هیجان انگیز باشد. مای سفر بهترین جاهای دیدنی بغداد را برایتان نام برده است. همچنین اگر تمایل دارید همه چیز را درباره این شهر هزار رنگ بدانید، می توانید راهنمای سفر به بغداد را مطالعه کنید.

جاذبه های تفریحی بغداد

کافه شبندر بغداد

کافه تاریخی شبندر، یکی از مشهورترین مکان ها برای محلی ها و گردشگران غریبی است که برای دیدن بغداد پا به این شهر می گذارند. این نقطۀ بسیار محبوب و  نمادین، از سال 1917 تن به این خاک نشانده و نسل ها را همراهی کرده است. این یکی از خاطره انگیزترین جاهای دیدنی بغداد، مکانی است که حداقل یک بار باید برای نوشیدن قهوه و چای به میهمانی آن بشتابید. در این مکان، قلیان عربی هم سرو می شود. این کافه در خیابان المتنبی واقع شده است و انتظارتان را می کشد.

جاذبه های تاریخی بغداد

موزه بغداد

عاشق تاریخ و سرک کشیدن در حال و هوا و روزگاران گذشته هستید و آدمیان و فرهنگشان مجذوب و حیرت زده تان می کنند؟ می خواهید به قلب تمدن بین النهرین، بابلیان و آشوریان سفر کنید و بدانید؟ موزه ملی عراق را از دست ندهید که یکی از تماشایی ترین جاهای دیدنی بغداد است و حکم یک گنج را دارد. بی شک، جنگ، هر تنی را زخمی می کند، به خصوص فرهنگ و تاریخ؛ و بغداد نیز از این قافله عقب نمانده است؛ اما با تلاش توانسته تکه های فرهنگ خود را در کنار یکدیگر نگاه دارد. این موزه در مرکز شهر قرار دارد و می تواند شگفت زده تان کند.

بنای یادبود شهدا

تصویر بنای یادبود شهدا از جاهای دیدنی بغداد

یکی از نمادین ترین جاهای دیدنی بغداد، این بنا به شمار می آید که نشانگر تن هایی است که در طول جنگ های متفاوت این سرزمین، آرام گرفته اند، تن هایی که همیشه قربانی جنگ هایی هستند که خود هیچ نقشی در آن ها نداشته اند! این مکان شامل یک سکوی مدور است که دریاچه ای در میانۀ آن خودنمایی می کند. مرکز قبۀ فیروزه ای این بنای چهل متری شکافته شده است. دو نیمه به شکل دو بازو با شعله های ابدی با پرچم ملی در میانه آن نیز خود را به رخ می کشد. یک موزه، سالن فرهنگی، کتابخانه و سالن نمایشگاه نیز در زیر گنبد وجود دارد. دولت تصمیم هایی جهت تخریب این بنا و ساخت یک بنای مدرن دارد که هنوز چیزی قطعی نیست.

مدرسه مستنصریه

مدرسه مستنصریه از جاهای دیدنی بغداد

مدرسه ای قرون وسطایی در کرانه رود دجله و فرات که خود را به رخ می کشد. اینجا یکی از مهم ترین مراکز آموزشی بغداد به شمار می آمد. این مدرسه در گذشته های دور، متخصص در تعالیم اسلامی بود و تنها نمونۀ باقی مانده از هنر اسلامی کلاسیک در روزگار معاصر است. این مدرسه به عنوان یکی از قدیمی ترین مدارس جهان، دوره های برجسته ای را تجربه کرده و در سال هایی نیز به عنوان کاروانسرای تجاری مورد استفاده واقع می شده است. در سال های اخیر در حال بازسازی کامل بوده و بخشی از دانشگاه مدرن مستنصریه به شمار می آید. این مکان یکی از جاهای دیدنی بغداد است که رفتن و تماشای آن به تاریخ دوستان پیشنهاد می شود.

بازار مس بغداد

بغداد به عنوان دومین شهر بزرگ عربی بعد از قاهره،  هیچ کمبودی در بازار و بازارچه ندارد! احتمالا رنگارنگ ترین بازار بغداد نیز همین بازار مس باشد! اگر به ظروف مسی، هیاهوی جاری زندگی و اشکال خیره کننده علاقه دارید، گشت و گذار در این مکان را که از جاهای دیدنی بغداد به شمار می رود از دست ندهید! این بازار در امتداد خیابان، در نزدیکی مدرسه مستنصریه قرار دارد. این مکان می تواند آنچنان برایتان خاطره انگیز باشد که حس و حالش تا همیشه با شما باقی بماند. عکاسی را فراموش نکنید! تاریخ و حال را یکجا در آغوش یک فریم ثبت کنید و لذت برید! اینجا آمیزه ای از تاریخ و هنر را کشف خواهید کرد.

کاخ عباسی بغداد

تصویر کاخ عباسی از جاهای دیدنی بغداد

کاخ عباسی یکی از برجسته ترین سازه های تاریخی بغداد است و به طور کلی، بخشی از میراث تاریخی عراق به شمار می آید. این ساختمان قرن دوازدهمی در نزدیکی خیابان متنبی واقع شده است. دو بنای تاریخی مهم دیگر؛ مدرسه مستنصریه و مسجد خلافه نیز در نزدیکی این بنای یادبود واقع شده اند. دیدن از این جاهای دیدنی بغداد را فراموش نکنید.

طاق کسری

طاق کسری، مشهورترین بنای بازمانده از امپراطوری باشکوه ساسانی است که در مدائن و 35 کیلومتری بغداد واقع شده است. این سازه، شکوه مهندسی ایران باستان را به رخ می کشد. این بنا در طول تاریخ از گزند حوادث در امان نماند اما همچنان فر و شکوه خود را به چشم می نشاند. اینجا،  بلندترین طاق خشتی جهان است که بدون قالب و به دست انسان در زمان‌ باستان ساخته شده است! این نماد شکوه ایرانی را که اکنون در عراق قرار دارد و یکی از برجسته ترین جاهای دیدنی بغداد به شمار می آید از کف ندهید و به غرور و شکوه ایران زمین ببالید!

زیگورات دور کوریگالز

زیگورات دور کوریگالز از جاهای دیدنی بغداد

زیگورات دور کوریگالز < زیگورات ‌ها که برخی منشا آن ‌ها را سومری می دانند، معابدی مرتفع و پلکانی ‌اند که بین سه تا هفت طبقه ارتفاع دارند و از سوی پادشاهان و بزرگان شهر برای عبادت خدایان و انجام مراسم مذهبی و آیینی برپا می‌شده‌ اند.>، مکانی بکر برای باستان شناسی است که مملو از ویرانه های زیگورات و معابد بین النهرینی است که مغلوبتان می کند. می توانید یک روز از سفر خود را به کندوکاو در این فضای بی نظیر اختصاص دهید.

جاذبه های فرهنگی بغداد

خیابان المتنبی

اگر عاشق کتاب و کتابخوانی هستید و قدم زدن در میان مغازه های قدیمی و مدرن مملو از کتاب های ادبی و تاریخ و … سرمست و حیرانتان می کند و لذت را به جانتان می ریزد، به هیچ عنوان از این یکی از ده ها  جاهای دیدنی بغداد غافل نشوید. این خیابان، خونی تازه را به رگ های کتاب دوستان و هنر دوستان  تزریق می کند. در کوچه های این خیابان قدم بزنید، از انبوه کتاب ها دیدن کنید و در یکی از بسیار کافه ها دمی بیاسایید و خود را میهمان یک چای خوش طعم کنید! از تمشای گالری ها و نمایشگاه های هنری، شگفت زده خواهید شد. اینجا واقع در مرکز شهر بغداد، حدفاصل رود پر داستان دجله و خیابان الرشید است. اینجا برگرفته از نام شاعر برجسته عراقی، متنبی است.

میدان آزادی یا میدان تحریر بغداد

میدان تحریر از جاهای دیدنی بغداد

اینجا، مرکزی ترین مکان در تمام این شهر است. این بنا به دلیل داشتن مهم ترین وقایع تاریخی بر تن خود، بسیار مهم و نمادین است؛ وقایعی که منجر به برپایی جمهوری شد!

خیابان AL-Turat بغداد، محله یهودی نشین

اینجا محله ای تاریخی با انبوه کنیسه ها و ساختمان های تاریخی است که متعلق به یهودیان بغداد بوده است. در سال 1940 یهودیان شهر را ترک کردند اما همچنان یک کنیسه فعال در شهر وجود دارد. این خانه های قدیمی اکنون متروکه و خالی از سکنه اند، اما عراقی های تاریخ دوست به شدت تمایل دارند که اینجا به موزه تاریخی تبدیل شود.

جاذبه های مذهبی بغداد

مسجد مقدس کاظمین

این زیارتگاه، از مهم ترین زیارتگاه های شیعیان به شمار می آید که در سال، زائران و مسلمانان بسیاری را به این شهر می کشاند. در سفر به بغداد می توانید به زیارت این امام بزرگوار بروید و دلی از هیاهو و آزردگی ها خالی کنید! اینجا مکانی مملو از حس مثبت و آرامش است که دمی از هیاهو دورتان می کند.

زیارتگاه عبدالقادر گیلانی

 تصویر زیارتگاه عبدالقادر گیلانی

نام این زیارتگاه برگرفته از بنیان گذار سلسله قادریه صوفی، عبدالقادر گیلانی است. این مکان، مرکب از یک میدان مرکزی، مسجد و کتابخانه است. تاریخ این گنبد آسمانخراش به سال 1535 باز می گردد. در اینجا تلالو لوسترهای فاخر با دیوارهایی منقش و فضایی پر آذین، مجذوبتان می کند.

از دیگر مکان های مذهبی می توان به مسجد الرحمن اشاره کرد.

جاذبه های خیابانی بغداد

خرید در بغداد

بازار مس بغداد

از آنجایی که بغداد یکی از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان به شمار می آید؛ افراد بسیاری به این مرکز داد و ستد سفر می کنند و بی شک از این سفر دست خالی برنمی گردند؛ چراکه یکی از مهم ترین مقاصد برای ایرانیان به شمار می آید. انواع ادویه های خوش طعم و اصل، لباس های سنتی، قالیچه های خوش نقش و نگار، زیورآلات دست ساز و … برایتان فراهم است! مرکز خرید آل منصور و بغداد مال، جزو دو مرکز تجاری بسیار مهم این شهر به شمار می آیند.

محله حیدرخانه

یکی دیگر از جاهای دیدنی بغداد، محله حیدرخانه است که معماری مجذوب کننده و سراسر تاریخی دارد؛ چنان که شما را به تحسین وا می دارد. اینجا از خیابان های شلوغ و پر هیاهوی بغداد است.

آب و هوای بغداد

عراق جزو کشورهای خشک و بیابانی است و در کل، آب و هوای گرمی را تجربه می کند. تابستان این کشور طاقت فرسا است و فصل های دیگر نیز باران و سرمای قابل توجهی را تجربه نمی کند. بهار، پاییز و زمستان این کشور به نسبت هوای مطلوب تری دارد.

بهترین زمان سفر به بغداد

برای سفر به این شهر تاریخی می توانید ابتدای بهار و اواسط پاییز به بعد را انتخاب کنید. زمستان هم فصل مناسبی برای افرادی است که عاشق سرما هستند. در فصل خنکی از تماشای جاهای دیدنی بغداد بیشتر لذت خواهید برد.

سخن آخر

سفر به هر کجای این دنیای خاکی با کوله بار تجربه های منحصر به خود همراه است و آموخته های مختص به خود را برایتان در نظر دارد. بغداد، شهر قصه ها و روایت های برآمده از فراز و نشیب های تاریخ نیز از این قاعده جدا نیست و بسیار برایتان در چنته دارد. در این مقاله از مای سفر با بهترین جاهای دیدنی بغداد آشنا شدید. برای اطلاع از قیمت بلیط عراق، با کارشناسان حرفه ای مشورت کنید. سفرتان به صفا!

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.